Læreplaner
Vi er i gang med arbejdet med den Ny styrkede pædagogiske læreplan som skal indeholde: Det fælles pædagogiske grundlag og de seks læreplanstemaer. Vi har i øjeblikket særligt fokus på leg og børneperspektiv. Herunder de seks læreplanstemaer:
Læreplanstemaer
Vores mål er:
- Fysiske og aktive børn.
- De skal føle glæde ved at bevæge sig.
- De skal være selvhjulpne, kende deres krop.
- Børnene skal være motorisk aktive og selv kunne tage initiativ til aktiviteter.
- Lære at bruge/kende sanserne, fornemmelse for hvad der er sundt/usundt
Hvad skal der til:
- Positive ord, opbakning og evt. hjælp til det enkelte barn.
- Motivation, vi skal være gode forbilleder.
- Der skal være udfordringer og gå-på mod.
Hvad gør vi:
- Skaber en udfordrende legeplads.
- Ture i skoven.
- Vi planlægger forskellige aktiviteter om kroppen, sanseoplevelser, bruger materialer som styrker finmotorikken.
- Vi laver sanglege m. fagter, rollelege, motorik-uge, sundhedsuge.
- Vi planlægger temaer for de kommende skolebørn.
- Børne deltager i hverdagens praktiske gøremål.
Vores mål er:
- At børnene får glæde, kendskab, respekt, forståelse for naturen.
- Naturen skal være en integreret del af børnenes hverdag.
- Kendskab til blomster og dyr.
- Udfordring af motorikken - sanserum.
- Lære om årstiderne og hvad der sker med naturen.
Hvad skal der til:
- Engagerede, vidende, medlevende, nysgerrige og anerkendende voksne.
- Bruge den omliggende natur og vores have.
Hvad gør vi:
- Ture i skoven, både planlagte og impulsive ture.
- Vi har skovuger.
- Vi bruger naturvejleder og Arboretet.
- Fokus forskellige temaer.
- Indsamling fra skoven.
- Bruge skoven og legepladsen som sanse- og motorikrum.
- Naturen på legepladsen med bærbuske og frugttræer, insekter og planteliv.
Vores mål er:
- Børn skal kunne bruge sproget til aktivt at kommunikere med andre børn og voksne.
- De skal kunne modtage og give en besked.
- At børn har en god omgangstone.
- Vi støtter og udvikler børns interesse for nysgerrighed i forhold til tegn, bogstaver, tal og symboler
Hvad skal der til:
- De voksne skal være opmærksomme på eget brug af sproget samt brugen af gestik og mimik.
- Vi skal lytte med forståelse og anerkendelse til det enkelte barn.
- Alle børn skal føle sig hørt.
Hvad gør vi:
- Vi læser og synger med børnene.
- Vi taler med børnene, og forklarer vores handlinger.
- Vi øver kollektive beskeder med børnene
- Vi understøtter børnene i at sætte ord på deres følelser.
- De voksne taler pænt til og med hinanden og med børnene.
Vores mål er:
- Give børnene en forståelse af den kultur de er omgivet af.
- Give børnene viden om verdens mangfoldighed.
Hvad skal der til:
- Nysgerrige, engagerede og vidende voksne, der kan formidle og inspirere børnene, således at de selv kan/har mulighed for at eksperimentere med egen udtryksformer.
Hvad gør vi:
- Vi introducerer børnene for et alsidigt materialevalg til at udtrykke sig kreativt, som maling, karton, naturmaterialer m.m.
- Vi besøger kulturelle tilbud i nærområdet.
- Sammen med børnene fejrer vi årets og huset traditioner.
- Vi læser historier, synger, danser, udklædning m.m.
Vores mål er:
- At børnene er værdifulde deltagere og medskabere af fællesskaber.
Hvad skal der til:
- Børnene skal ses og høres af nærværende voksne.
- Børnene skal føle sig afholdt og værdsat, deltage i fællesskaber og være en del af at løse konflikter.
- Børnene skal udfordres i forhold til nærmeste udviklingszone.
Hvad gør vi:
- De voksne tager ansvaret på sig, er tydelige rollemodeller og er anerkendende.
- De voksne skaber tilpasse udfordringer og har positive forventninger til børnene.
Vores mål er:
Hvad skal der til:
Hvad gør vi: